Thursday 17 March 2011

My Lappy get Virus.....

bukan sebarangan tajuk entri but itulah kebenarannye....my lappy get virus paling teruk selama 3 tahun aku mengunakannya...nak nangis dah nangis,nak jerit pun suda..so apa lagi aku perlu buat supaya jiwa aku ni tak kacau sangat..redha n tawakal pun sudah...abis sume document,picture n lagu ditambah ngan project paper di lapah virus...tukang kedai tu cakap my lappy dah xley selamat agi..memang kena format with zero backup..korang bayangkan ape aku rase masa tuh...mau pecah jantung aku ni bila member aku cakap gitu..tapi kalau tak diformat n dibiar gitu jerk keadaan xberubah so aku ngan redha bagi keizinan buat apa yang patut..janji my lappy aka zara selamat..

nasihat aku pada korang:jangan la sesekali tak scan semasa masuk pendrive sebab virus memang mudah dapat kalau tak scan.selalu2 lah backup file korang n simpan dalam NEW VOLUME(D)..jangan simpan dalam C sebab korang mesti dapat nasib sama ngan aku kalu degil....

1 comment:

Admin said...

Assalamualaikum...

Ada kemungkinan orang kedai tu tak melakukan salah satu cara untuk membersihkan virus sekaligus dapat buat backup kerana saya juga sering dapati ada peniaga yang ambil jalan mudah untuk memudahkan kerja dan berkata pada pelanggan yang kononnya komputer tak dapat diselamatkan lagi padahal masih ada lagi kaedah yang boleh digunakan.

Bukan sekadar buat imbasan virus, pastikan juga perisian anti virus itu dikemaskini (update) anti virus sekerap yang mungkin. Kerana mungkin pihak pengeluar anti virus berkenaan ada mengeluarkan "definition" (maklumat) terkini untuk anti virus itu melawan virus2 yang ada. Dan virus/malware komputer yang baru dicipta hampir setiap hari oleh "pembuat virus". Adalah penting untuk kita sentiasa update anti virus.

Dan mengikut pengalaman saya dalam beberapa tahun saya membuat perkhidmatan servis sistem komputer, anti virus yang terbaik dalam kategori percuma ialah Anti Virus Grisoft @ AVG. Dalam menu perisian AVG, ada satu fungsi yang boleh disetkan ke mod automatik untuk melakukan proses scan virus berjadual, scan automatik pendrive apabila sebaik sahaja pendrive dimasukkan ke port usb, fungsi automatik membuang virus/malware dan juga fungsi kemaskini (update) anti virus secara automatik (kena on internet).

Kesimpulannya walau apapun jenama anti virus yang kita gunakan, sama ada yang percuma mahupun yang berbayar, kita haruslah sentiasa lakukan proses kemaskini perisian (update virus definitions). Maksud berbayar di sini ialah yang pengguna membayar sejumlah tertentu untuk membeli lesen pengguna selama setahun... Dan jika dalam kategori percuma, saya cadangkan awak membeli anti virus Bitdefender kerana ia telah berada di tempat yang pertama dalam kategori jenama anti virus selama beberapa tahun berturut-turut.

Link yang sedia ada pada nama saya adalah ke blog peribadi. ini pula blog "syarikat kecil saya" : ictniaga.blogspot.com

♥Nuffnang:TABUNG CINTAKU♥

♥BLOG BERFUNGSI SEJAK♥

Daisypath Happy Birthday tickers
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...