Google+ Followers

Friday, 26 August 2011

Manusia jadi batu


Pernah dengar sejarah Si Tanggang yang derhaka pada ibunya dan disumpah menjadi batu?Pernah tengok sinetron popular Malin Kundang tak?Sebenarnya kedua-dua cerita tu sama jerk...cuma dibuat version Malaysia dan Indonesia...
Acctually kejadian yang sebenar berlaku di Indonesia di Padang dekat Kampung Air Manis...Kalau siapa yang pernah kesitu memang dapat tengok dengan realnya kapal dan peralatan-peralatan yang dah jadi batu selepas kena sumpahan ibu Malin Kundang..

Disebabkan malu nak mengaku ada seorang ibu yang hodoh dan kotor,akhirnya Malin Kundang disumpah menjadi batu.Yelah dah ada isteri yang cantik,kaya dan sempurna...terus lupa dengan ibu kandung..Sanggup cakap macam ni..."Dah lah orang tua..aku tak ada mak macam kau..dah lah kotor,busuk,miskin pulak tu.!"(mungkin ayat macam ni lah kowt.)
Mak mana yang tak sedih bila anak tak mengaku ibunya..lepas puas merayu dengan anaknya..si ibu berjanji akan menyumpah Malin Kundang kalau Malin tak minta maaf taoi anak dia ego..terus ibunya sumpah anaknya menjadi batu...
Nak cerita panjang lebar..ayien rasa ramai yang dah tau sejarah Malin Kundang dan Tanggang kan...
Jom layan gambar ditapak Malin Kundang jadi batu...

nampak real dengan pelbagai peralatan kapal yang jadi batu
tali kapal yang dah jadi batu

batu yang dikatakan tubuh Malin Kundang sedangsujud meminta maaf
bahagian depan kapal.

p/s:sehodoh,semiskin,sejahat mana pun ibu kita,ibu tetap ibu..jangan ketepikan mereka selepas kita senang kerana dengan doa seorang ibu kita mampu hidup dengan tenang,senang dan bahagia

Selamat Hari Raya


Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin kepada semua rakan-rakan blogger....

DOWNLOAD DRAMA KASIH ALIA

saya suka Sharnaaz after Mr AA
Sinopsis
Kasih Alia mengisahkan konflik dalam keluarga yang berpoligami. Sheila Rusly sebagai isteri pertama mempunyai anak iaitu Qausar dan Yatt (kakak Qausar). Manakala Zairina Zainoordin sebagai isteri kedua. Qausar (lakonan Shaarnaz) sebagai anak bongsu kepada Shiela Rusly dan abang tiri kepada Alia (lakonan Fida). Feeya seorang pelakon baru akan memegang watak sebagai Intan iaitu seorang yang agak jahat dan gedik. Kisah di dalam drama ini diisi dengan babak sedih, lucu dan penuh kasih sayang. Fida juga akan menyanyikan lagu OST dalam Kasih Alia, bertajuk Teriakan Kalbu.
Pelakon
Rafidah Ibrahim,Iqram Dinzly, Zarina Zainuddin, Khairil Anwar, Sheila Rusly, Irma Hasmie Ibrahim, Haryati Hamzah, Sharnaaz Ahmad Basir, Adey Syafrien, Fikhree Bakar, Erry Putra, Catriona Ross,Razak Ahma
Download


♥Nuffnang:TABUNG CINTAKU♥

♥BLOG BERFUNGSI SEJAK♥

Daisypath Happy Birthday tickers
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...