Google+ Followers

Friday, 12 August 2011

Kenapa mesti kita begitu?

Boring rasanya kalau aku tak menaip dalam blog ni..

New entry ni ku nak berbicara tentang erti kemanusiaan dalam diri kita...agak-agak kita semua berperi kemanusiaan tak...

Macam mana kalau kita nampak sorang nenek tua yang berjalan menggunakan tongkat nak lintas jalan...korang rasa korang tolong lintaskan  ke tolong tengok jerk..atau dalam hati berkata   'kesian nenek tu...dah tahu banyak kereta naik la jejantas.' Pernah tak fikir kenapa nenek tua tu tak mahu naik jejantas...







Macam mana pulak kalau kita nampak budak kecil bawah bekas tupperware dan minta sedekah kat kita
"Kak,saya 2 hari dah tak makan.." kata budak kecil tu...
Agak-agak apa yang korang akan lakukan...senyum je ke kat budak tu...belikan makanan untuknya atau sekadar buat bodoh jerk...
sesungguhnya mereka manusia yang tidak bernasib baik

 Kalau kita nampak orang gila tepi jalan mesti kita semua takutkan...sebenarnya mereka juga sama macam kita cuma mereka telah ditentukan untuk jadi seperti itu...kadang-kadang ku pelik melihat sesetengah manusia lain menganggap mereka sebagai pembawa masalah kepada dunia..ini melalui pemerhatian ku,kita tak boleh melayan orang gila seperti penjenayah..mereka tak buat salah pun dan kita mesti ambil berat tentang mereka dan jangan menggunakan kekerasan...


Ini belum masuk kes buang bayi dalam masyarakat kita..benda ni dah jadi macam biasa berlaku...yang terbaru aku baca dalam paper seorang wanita menarik kepala bayinya sampai putus..WTH!!!kenapa kau buat macam tu sekali padahal bayi tu hasil dari perbuatan gatal kau dengan lelaki tak berguna...bak kata pepatah...pandai buat pandailah tanggung..anak adalah anugerah tuhan yang tak ternilai...kalau pun tak nak jaga,,apa kata kau bagi kat orang yang nak jaga bukan membuang mereka kat tempat pembuangan sampah dan menjadi hidangan binatang-binatang liar....




ini baru sedikit..masih banyak lagi sikap kita yang mencerminkan sifat tidak berperikemanusiaan terhadap kita sesama manusia...jadilah insan yang berakal dan mengahrgai sesama kita

HAWA dijadikan ketika ADAM a.s tidur...

Pernahkah anda tertanya-tanya mengapa Hawa dijadikan oleh ALLAH S.W.T di saat Adam a.s tidur? Jawapannya seorang lelaki apabila kesakitan, maka dia akan membenci manakala wanita sebaliknya. 

Bagi wanita, saat dia kesakitan, maka semakin bertambah sayang dan cintanya. Seandainya Hawa diciptakan dari Adam As saat Adam terjaga, pastilah Adam akan merasakan sakit keluarnya Hawa dari tulang sulbinya, hingga dia membenci Hawa. Akan tetapi Hawa diciptakan dari Adam pada saat dia tertidur, agar Adam tidak merasakan kesakitan dan tidak membenci Hawa. Sementara seorang wanita akan melahirkan anak  dalam keadaan terjaga, melihat kematian dihadapannya, namun semakin sayang dan cinta nya kepada anak yang dilahirkan bahkan ia akan menebus nya dengan kehidupannya.
Sesungguhnya Allah menciptakan Hawa dari tulang rusuk yang bengkok yang tugasnya adalah melindungi Qalbu(jantung, hati nurani). Oleh karena itu, tugas Hawa adalah menjaga qalbu. Kemudian Allah menjadikan nya bengkok untuk melindungi qalbu dari sisi yang kedua. Sementara Adam diciptakan dari tanah, dia akan menjadi petani, tukang batu, tukang besi, dan tukang kayu. Wanita selalu berinteraksi dengan perasaaan, dengan hati, dan wanita akan menjadi seorang ibu yang penuh kasih sayang, seorang saudari yang penyayang, seorang putri yang manja, dan seorang istri yang penurut.


Dan wajib bagi Adam untuk tidak berusaha meluruskan tulang yang bengkok tersebut, seperti yang dikabarkan oleh Nabi Muhammad SAW, “jika seorang lelaki meluruskan yang bengkok tersebut dengan serta merta, maka dia akan mematahkannya.” Maksud nya adalah dengan kebengkokan tersebut adalah perasaan yang ada pada diri seorang wanita yang mengalahkan perasaan seorang lelaki.

♥Nuffnang:TABUNG CINTAKU♥

♥BLOG BERFUNGSI SEJAK♥

Daisypath Happy Birthday tickers
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...